Cell 13

Collegium musicum und Hausmusik

Concert 9 January 1755 1rst part

Antonio Vivaldi
Concerto in E major 'La Primavera' for violin and strings

George Frideric Handel
'Cara pianta', aria for baritone and orchestra.

Antonio Vivaldi(1678–1741)

Concerto in E major 'La Primavera' for violin, strings and continua, op.8 Nr.1
Allegro (Giunt'e la primavera), Largo e pianissimo sempre (II Capraro che dorme), Danza pastorale Allegro

Giuliano Carmignola, violin, I Sonatori de la Gioiosa Marca
P/C 1994; CDX-79404-F

Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755:
1rst part, 1rst piece (after a contemporary report):

'Es warder Fruhling des Herrn Vivaldi; er (der Spieler] wollte diesen vorstellen, und hat es so ubel nicht getroffen. Auch schickt es sich fur diese Zeit. Es ist schade, dass man nicht in andern Jahrszeiten seine ubrigen spielt; ...'

George Frideric Handel (1685–1759)

'Cara pianta', aria for baritone and orchestra Final aria from Apollo e Dafne, HWV 122 c.1708

Thomas Hampson, baritone, Concentus musicus Wien, dir. Nikolaus Harnoncourt

P 1988 , 1990/C 1995; Tel 4509-98645-2

Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 1rst part, 2nd piece (after a contemporary report):

'Darnach kam einer allein, der sang ein ltalianisch Lied, dass ich in meinem Kirchspiele nichts so schones gehort habe; seine Zunge war wie vor lauter Radlein, und sein Hals so glatt, als wann er geschmiert ware. Bald sang er traurig, bald erzurnt, bald erschrack er, bald lachelte er, ...'

Concert 9 January 1755 2nd part

Georg Christoph Wagenseil Sinfonia in B flat major

Johann Valentin Rathgeber Von der edlen Musik

Giuseppe Tartini
Concerto in G major for violin and orchestra

Georg Christoph Wagenseil (1715–1777)

Sinfonia in B flat major, WV 438 Allegro, Andante ma molto, Vivace c.1755

L'Orfeo Barockorchester, dir. Michi Gaigg
P/C 1999; cpo 999 450-2
Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 2nd part, 1rst piece (after a contemporary report):

Die Musik 'war fast wie zuvor, nur spielte man ein ander Stuck ...'

Symphonies of Wagenseil are contained in the collection of sheet music of the Collegium musicum.

Johann Valentin Rathgeber (1682–1750)
Von der edlen Musik, Lied for soprano or tenor and continua from Augsburger Tafelconfect

Consortium Canticum Leipzig and Kammermusikensemble Freiburg
P/C (1995]; ANTES BM-CD 31.9033
Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 2nd part, 2nd piece {after a contemporary report):

'Hernach kam eine Sangerin, die ein kurzes Lied sang. Es gefiel mir recht wohl, und klang sehr lustig .. .'

On this recording soprano and tenor alternate, according to musical practice of the time.

Giuseppe Tartini (1692–1770)

Concerto in G major for violin and orchestra
Allegro, Largo-Andante, Presto

Chiara Banchini, violin, Ensemble 415 , dir. Chiara Banchini
P/C 1995; HMC 901548
Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755:
2nd part., 3rd piece (after a contemporary report):

'... kam ein schi:in geputztes junges Herrlein, mit einer Geigen hervor, und setzte sich zuvorderst auf einen Stuhl; die andern Spielleute sassen hinter ihm, und spielten ganz leise mit…die Musik ist an sich gut, aber er hat sie nicht wohl gespielt.'

A concerto in E major by Tartini is contained in the collection of sheet music of the Collegium musicum.

Concert 9 January 1755 3rd part

Johann Wenzel Anton Stamitz
(Orchestra-)Trio in A major for two violins and double-bass

Francesco Maria Veracini
Sonata Nr. 8 in e minor for violin and continua

Antonio Maria Bononcini 'Rapido da te lungi' , chorus

Johann Wenzel Anton Stamitz (1717–1757)

(Orchestra-)Trio in A major for 2 violins and bass, op. 1 Nr. 2
Allegro assai, Andante poco Adagio, Menuet, Prestissimo

Concentus musicus Wien, dir. Nikolaus Harnoncourt
P 1963/C 1992; Tel 4509 91 002-2
Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755:
3rd part, 1rst piece (after a contemporary report):

'Es spielten nur drey mit einander, namlich Z)Ney Geigen und ein Bass. Mein Freund sagte mir, man heisse diss ein Trio, und alle drey seyen nur Liebhaber. Aber sie spielten meisterlich, und so sanft, ...'

The piece can be played by a trio or by an orchestra.
Compositions by J. W.A. Stamitz are contained in the collection of sheet music of the Collegium musicum.

Francesco Maria Veracini (1690–1768)
Sonata Nr. 8 in e minor for violin and continua
Allegro, Ritornello, Giga

Fabio Biondi violin, Maurizio Naddeo , cello, Rinaldo Alessandrini harpsichord, Pascal Monteilhet, theorbo
P/C 1995; OPS 30-138
Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 3rd part, 2nd piece (after a contemporary report):

'... und einer auftrat, der ein rechter Meister auf der Violine war. Er fing an, und niemand als ein Bass half ihm. Er zog recht englische, lange, satte Thone aus seiner Geigen. Sein Bogen sprang auf den Seiten herum, und daruber, wie die Gemsen auf die Klippen.'

This virtuoso playing could be the art of the violinist Jakob Christoph Kachel, 1728-1795.

Antonio Maria Bononcini (1677–1726)
'Rapido date lungi', chorus from the oratorio La Decollazione di San Giovanni Battista
1709

Micael Van Goethem, Maurizia Barazzoni, Daniela Piccini, Fernanda Piccini, Virgilio Bianconi, singers, Orchestra del Teatro dell'Opera Barocca di Guastalla, dir. Sandro Volta
P/C 1999; TC 675201

Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 3rd part, 3rd (last) piece (after a contemporary report):

'Als dieser [der virtuose Violinspieler] abgetretten war, kamen -zwey Jungfern mit dem Singmeister hervor, und eine Bass-Stimme. Diese liessen uns ein Jtalianisch Lied horen, viel schoner, als eines unserer allerbesten Weihnachts-Gesangen ...'

It is not possible to find out, which piece of music was actually played. The description could fit a piece of several voices from an Italian oratorio. This led to the choice of the present recording which seems to render quite well the described musical character. The oratorio was played for the first time by the Wiener Hofkapelle in 1709.

Music in the Home

Positive organ, 1783
Johannes Thommen

Spinet, c. 1765
Wilhelm Friedemann Bach

Square pianoforte, c. 1791
Johann Christian Bach

Positive organ, 1783

Johannes Thommen (1711–1783)
Mit Dank will ich dich loben, du Gott im Heiligtum
from Erbaulicher Musicalischer Christen-Schatz, Basel 1745

Jean-Claude Zehnder, positive organ in the shape of a chest by Jean Baptiste Schweickart, Paris 1783

P/C 1985 and 1995; Historisches Museum Basel

The positive organ belonged to the Basel politician and statesman Peter Ochs (1752- 1821), who had acquired the instrument in 1783 in Paris.

It is exhibited in the corridor on the ground floor.

Spinet, c.1765

Wilhelm Friedemann Bach (1710–1784)
Fugue in f minor

Christine Schornsheim, spinet

P/C no indication; Bach Haus Edition 200.016

The spinet by Johann Heinrich Silbermann (1727–1799) which is played here was made around 1765 in Strasbourg. It is preserved in the Bachhaus in Eisenach.

A similar instrument can be seen in the corridor on the ground floor; it is a spinet made by Johann Heinrich Silbermann around 1770.

Square pianoforte, c. 1791

Johann Christian Bach (1735–1782)
Andante, 2nd movement from the sonata in c minor, op. 17 Nr. 2
Richard Burnett, square pianoforte
P/C 1995; SCD-0623

The square pianoforte by Broadwood which is played here was made in London around 1791(Nr.1838); it is preserved at the Kunitachi College of Music in Tokyo.

There is no instrument of this type in the exhibition.
The square pianofortes by Johann Jacob Brosy, Basel 1790, in the corridor on the ground floor and by Johannes Zumpe London 1782, in the corridor on the first floor, are however quite similar.

Antonio Vivaldi (1678 - 1741) Concerto in E major ‚La Primavera‘ for violin, strings and continuo, op.8 Nr. 1 Allegro (Giunt’è la primavera), Largo e pianissimo sempre (Il Caparro che dorme), Danza pastorale Allegro Giuliano Carmignola, violin, I Sonatori de la Gioiosa Marca P/C 1994; CDX-79404-F Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 1st part, 1st piece (after a contemporary report): ‚Es war der Frühling des Herrn Vivaldi; er [der Spieler] wollte diesen vorstellen, und hat es so übel nicht getroffen. Auch schickt er sich für diese Zeit. Es ist schade, dass man nicht in anderen Jahrszeiten seine übrigen spielt; …‘
Antonio Vivaldi (1678 - 1741) Concerto in E major ‚La Primavera‘ for violin, strings and continuo, op.8 Nr. 1 Allegro (Giunt’è la primavera), Largo e pianissimo sempre (Il Caparro che dorme), Danza pastorale Allegro Giuliano Carmignola, violin, I Sonatori de la Gioiosa Marca P/C 1994; CDX-79404-F Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 1st part, 1st piece (after a contemporary report): ‚Es war der Frühling des Herrn Vivaldi; er [der Spieler] wollte diesen vorstellen, und hat es so übel nicht getroffen. Auch schickt er sich für diese Zeit. Es ist schade, dass man nicht in anderen Jahrszeiten seine übrigen spielt; …‘
Antonio Vivaldi (1678 - 1741) Concerto in E major ‚La Primavera‘ for violin, strings and continuo, op.8 Nr. 1 Allegro (Giunt’è la primavera), Largo e pianissimo sempre (Il Caparro che dorme), Danza pastorale Allegro Giuliano Carmignola, violin, I Sonatori de la Gioiosa Marca P/C 1994; CDX-79404-F Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 1st part, 1st piece (after a contemporary report): ‚Es war der Frühling des Herrn Vivaldi; er [der Spieler] wollte diesen vorstellen, und hat es so übel nicht getroffen. Auch schickt er sich für diese Zeit. Es ist schade, dass man nicht in anderen Jahrszeiten seine übrigen spielt; …‘
George Frideric Handel (1685 - 1759) ‚Cara pianta‘, aria for baritone and orchestra Final aria from Apollo e Dafne, HWV 122 c. 1708 Thomas Hampson, baritone, Concentus musicus Wien, dir. Nikolaus Harnoncourt P 1988, 1990/C 1995; Tel 4509-98645-2 Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 1st part, 2nd piece (after a contemporary report): ‚Darnach kam einer allein, der sang ein Italienisch Lied, dass ich in meinem Kirchspiele nichts so schönes gehört habe; seine Zunge war wie vor lauter Rädlein, und sein Hals so glatt, als wann er geschmiert wäre. Bald sang er traurige bald erzürnt, bald erschrack er, bald lächelte er, …’
Georg Christoph Wagenseil (1715 - 1777) Sinfonia in B flat major, WV 438 Allegro, Andante ma molto, Vivace c. 1755 L’Orfeo Barockorchester, dir. Michi Gaigg P/C 1999; cpo 999 450-2 Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 2nd part, 1st piece (after a contemporary report): Die Musik ‚war fast wie zuvor, nur spielte man ein ander Stück …‘
Georg Christoph Wagenseil (1715 - 1777) Sinfonia in B flat major, WV 438 Allegro, Andante ma molto, Vivace c. 1755 L’Orfeo Barockorchester, dir. Michi Gaigg P/C 1999; cpo 999 450-2 Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 2nd part, 1st piece (after a contemporary report): Die Musik ‚war fast wie zuvor, nur spielte man ein ander Stück …‘
Georg Christoph Wagenseil (1715 - 1777) Sinfonia in B flat major, WV 438 Allegro, Andante ma molto, Vivace c. 1755 L’Orfeo Barockorchester, dir. Michi Gaigg P/C 1999; cpo 999 450-2 Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 2nd part, 1st piece (after a contemporary report): Die Musik ‚war fast wie zuvor, nur spielte man ein ander Stück …‘
Johann Valentin Ratgeber (1682 - 1750) Von der edlen Musik, Lied for sopran or tenor and continuo from Augsburger Tafelconfect Consortium Canticum Leipzig and Kammermusikensemble Freiburg P/C [1995]; ANTES BM-CD 31.9033 Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 2nd part, 2nd piece (after a contemporary report): ‚Hernach kam eine Sängerin, die ein kurzes Lied sang. Es gefiel mir recht wohl, und klang sehr lustig …‘
Guiseppe Tartini (1692 - 1770) Concerto in G major for violin and orchestra Allegro, Largo-Andante, Presto Chiara Banchini, violin, Ensemble 415, dir. Chiara Banchini P/C 1995; HMC 901548 Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 2nd part, 3rd piece (after a contemporary report): ‚… kam ein schön geputztes junges Herrlein, mit einer Geigen hervor, und setzte sich zuvorderst auf einen Stuhl; die andern Spielleute sassen hinter ihm, und spielten ganz leise mit. … die Musik ist an sich gut, aber er hat sie nicht wohl gespielt.‘
Guiseppe Tartini (1692 - 1770) Concerto in G major for violin and orchestra Allegro, Largo-Andante, Presto Chiara Banchini, violin, Ensemble 415, dir. Chiara Banchini P/C 1995; HMC 901548 Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 2nd part, 3rd piece (after a contemporary report): ‚… kam ein schön geputztes junges Herrlein, mit einer Geigen hervor, und setzte sich zuvorderst auf einen Stuhl; die andern Spielleute sassen hinter ihm, und spielten ganz leise mit. … die Musik ist an sich gut, aber er hat sie nicht wohl gespielt.‘
Guiseppe Tartini (1692 - 1770) Concerto in G major for violin and orchestra Allegro, Largo-Andante, Presto Chiara Banchini, violin, Ensemble 415, dir. Chiara Banchini P/C 1995; HMC 901548 Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 2nd part, 3rd piece (after a contemporary report): ‚… kam ein schön geputztes junges Herrlein, mit einer Geigen hervor, und setzte sich zuvorderst auf einen Stuhl; die andern Spielleute sassen hinter ihm, und spielten ganz leise mit. … die Musik ist an sich gut, aber er hat sie nicht wohl gespielt.‘
Johann Wenzel Anton Stammsitz (1717 - 1757) (Orchestra-)Trio in A major for 2 violins and bass, op. 1 Nr. 2 Allegro assai, Andante poco Adagio, Menuett, Prestissimo Concentus musicus Wien, dir. Nikolaus Harnoncourt P 1963/C 1992; Tel 4509 91 002-2 Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 3rd part, 1st piece (after a contemporary report): ‚Es spielten nur drey mit einander, namlich zwey Geigen und ein Bass. Mein Freund sagte mir, man heisse diss ein Trio, und alle drey seyen nur Liebhaber. Aber sie spielten meisterlich, und so sanft, …‘
Johann Wenzel Anton Stammsitz (1717 - 1757) (Orchestra-)Trio in A major for 2 violins and bass, op. 1 Nr. 2 Allegro assai, Andante poco Adagio, Menuett, Prestissimo Concentus musicus Wien, dir. Nikolaus Harnoncourt P 1963/C 1992; Tel 4509 91 002-2 Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 3rd part, 1st piece (after a contemporary report): ‚Es spielten nur drey mit einander, namlich zwey Geigen und ein Bass. Mein Freund sagte mir, man heisse diss ein Trio, und alle drey seyen nur Liebhaber. Aber sie spielten meisterlich, und so sanft, …‘
Johann Wenzel Anton Stammsitz (1717 - 1757) (Orchestra-)Trio in A major for 2 violins and bass, op. 1 Nr. 2 Allegro assai, Andante poco Adagio, Menuett, Prestissimo Concentus musicus Wien, dir. Nikolaus Harnoncourt P 1963/C 1992; Tel 4509 91 002-2 Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 3rd part, 1st piece (after a contemporary report): ‚Es spielten nur drey mit einander, namlich zwey Geigen und ein Bass. Mein Freund sagte mir, man heisse diss ein Trio, und alle drey seyen nur Liebhaber. Aber sie spielten meisterlich, und so sanft, …‘
Johann Wenzel Anton Stammsitz (1717 - 1757) (Orchestra-)Trio in A major for 2 violins and bass, op. 1 Nr. 2 Allegro assai, Andante poco Adagio, Menuett, Prestissimo Concentus musicus Wien, dir. Nikolaus Harnoncourt P 1963/C 1992; Tel 4509 91 002-2 Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 3rd part, 1st piece (after a contemporary report): ‚Es spielten nur drey mit einander, namlich zwey Geigen und ein Bass. Mein Freund sagte mir, man heisse diss ein Trio, und alle drey seyen nur Liebhaber. Aber sie spielten meisterlich, und so sanft, …‘
Francesco Maria Veracini (1690 - 1768) Sonata No. 8 in e minor for violin and continuo Allegro, Ritornello, Giga Fabio Bondi, violin, Maurizio Nadel, Violoncello, Rinaldo Alessandrini, harpsichord, Pascal Monteilhet, theorbo P/C 1995; OPS 30-138 Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 3rd part, 2nd piece (after a contemporary report): ‚… und einer auftrat, der ein rechter Meister auf der Violine war. Er fing an, und niemand als ein Bass half ihm. Er zog recht englische, lange, satte Thöne aus seiner Geigen. Sein Bogen sprang auf den Seiten herum, und darüber, wie die Gemsen auf die Klippen.’
Francesco Maria Veracini (1690 - 1768) Sonata No. 8 in e minor for violin and continuo Allegro, Ritornello, Giga Fabio Bondi, violin, Maurizio Nadel, Violoncello, Rinaldo Alessandrini, harpsichord, Pascal Monteilhet, theorbo P/C 1995; OPS 30-138 Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 3rd part, 2nd piece (after a contemporary report): ‚… und einer auftrat, der ein rechter Meister auf der Violine war. Er fing an, und niemand als ein Bass half ihm. Er zog recht englische, lange, satte Thöne aus seiner Geigen. Sein Bogen sprang auf den Seiten herum, und darüber, wie die Gemsen auf die Klippen.’
Francesco Maria Veracini (1690 - 1768) Sonata No. 8 in e minor for violin and continuo Allegro, Ritornello, Giga Fabio Bondi, violin, Maurizio Nadel, Violoncello, Rinaldo Alessandrini, harpsichord, Pascal Monteilhet, theorbo P/C 1995; OPS 30-138 Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 3rd part, 2nd piece (after a contemporary report): ‚… und einer auftrat, der ein rechter Meister auf der Violine war. Er fing an, und niemand als ein Bass half ihm. Er zog recht englische, lange, satte Thöne aus seiner Geigen. Sein Bogen sprang auf den Seiten herum, und darüber, wie die Gemsen auf die Klippen.’
Antonio Maria Bononcini (1677 - 1726) ‚Rapido da te lungi‘, Chorus from the oratorio La Decollazione di San Giovanni Battista 1709 Micael Van Goethem, Maurizia Barazzoni, Daniela Piccini, Fernanda Piccini, Virgilio Bianconi, singers, Orchestra del Teatro dell’Opera Barocca di Guastalla, dir. Sandro Volta P/C 1999; TC 675201 Reconstruction of a concert in three parts from 9 January 1755: 3rd part, 3rd piece (after a contemporary report): ‚Als dieser [der virtuose Violinenspieler] abgetretten war, kamen zwey Jungfern mit dem Singmeister hervor, und eine Bass-Stimme. Diese liessen und ein Jtaliänisch Lied hören, viel schöner, als eines unserer allerbesten Weihnachts-Gesängen …‘
Positiv organ, 1783 Johannes Thommen (1711 - 1783) Mit Dank will ich dich loben, du Gott im Heiligtum From Erbaulicher Musicalischer Christen-Schatz, Basel 1745 Jean-Claude Zehnder, positiv Organ in the shape of a chest by Jean Baptiste Schweickart, Paris 1783 P/C 1985 und 1995; Historisches Museum Basel
Spinet, c. 1765 Wilhelm Friedemann Bach (1710 - 1784) Fugue in f minor Christine Schornsheim, spinet P/C no indication; Bach Haus Edition 200.016
Square pianoforte, c. 1791 Johann Christian Bach (1735 - 1782) Andante, 2nd movement from the sonata in c minor, op. 17 Nr. 2 Richard Burnett, square pianoforte P/C 1995; SCD-0623

Object Description

The Collegium musicum was founded in 1692 for the enjoyment of music-making and for the performance of sacred music. In contrast to the Collegia musica which previously had been established in other Swiss cities, there were connections with the church, the college and with the university, where music had been included in the curriculum since the sixteenth century.With the inauguration of subscription concerts in 1748, musical activities were intensified; life became more attractive for both professional musicians and instrument makers .In 1752 the Collegium musicum already employed 18 professional musicians. Our only records of the compositions played at that time are based on indirect descriptive accounts and on the music which has been preserved. As a result of the turmoil connected with the beginnings of the Revolution at the end of the 18th century, no musical performances were given from 1799 to 1803.There is a close connection between the Collegium musicum and the names of two father-son pairs: Christian Schlegel (c. 1667 -1746) and his son Jeremias (1730 -1792) were makers of woodwind instruments; Peter Fridrich Brosi (1700 - 1764) and his son Johann Jacob Brosy (1748 - 1816) were both makers of keyboard instruments; the latter was responsible for the maintenance of the keyboard instruments of the Collegium musicum.

 
Display mode: Dunkle AnsichtHelle Ansicht
Font size: AA+A++